WANGSULIPUN AGAMI BUDDHA
Wangsulipun Agami Buddha kawawas
sarana sejarah.
Bebukaaning sejarah wangsulipun
agami Buddha, amprihamprih resep ing pamireng rinengga ing sekar Dhandhanggula
DHANDHANGGULA
Candranira kinarya ngluri,
Piwulangnya
sang Buddha Gotama
Lir kebo
mulih kandhange,
Khaceta
ing Borobudhur
Ingkang
dadya minangka seksi
Yekti
piwulang Buddha
Kang
ingagung-agung
Mula nira
para kanca
Ayo podha
bebarengan ngurip-urip
Nuhoni
marang Dharma
Dados menawi
dipun wawas sapunika para siswaning Sang Buddha katinggal ngrembaka, saben
dinten tansah mindhak,awit saking dipun sebat ing saloka , KEBO MULIH ING KHANDANG.
Katitik
muni-muni. Solah-tingkah , tandang-tanduk, tandang-grayang, lair batin ing
madyaning bebrayan punika, cetha sanget bilih jiwanipun taksih ngrembaka
dhateng piwulang kabudhan, kajosta: pakecapaning basa, bebasan, trap silaning
pasrawungan, tatacara, tandang graying bebrayan lair batin. Umpaminipun:
nalurining sesaji, babagan balai wisma/griya, ingkang sarwa tiga kadosta: badhe
nabuh gamelan mawi sesaji,beksa mawi dipun tabuhi, wilanganing beksa mawi tiga
lan gangsal. Lelagon jawi mawi paugeran pathet inggih tiga. Slendra: nem, sanga
lan manyura. Pelog: lima
lan barang.
Seksi ingkang
sanyata: candhi Borobudhur boten saged kebantah malih, awi punika cetha
wewangunan Buddha. Mangka punika tilaranipun kaki-nini duk ing nguni ingkang
tansah ingagung-agung, serta sayekti dados pratandha kaegunganing kaki nini
kita. Kangge ngluhuraken panutan Agama Buddha. Tumpraping,negari sarta bebrayan
umum,saben wonten tamu saking manca negari ing saindhenging bawana, mesthi merloaken
dhateng Borobudhur. Dados cetha sanget bilih kaki nini kita wiwit kina makina
sampun ngrasuk agami Buddha sarta sampun mbalung sumsum tuwin thandes ing
sanubari. Dados agami Buddha (Dharmanipun Sang Buddha) sampun kuwawi
ngluhuraken kuncaraning bangsa miwah negari warata ing saindheinging bawana.
Tuwin malih
bilih katiti saking sejarah, Adhedhasarlaladaning negari duk kuncaranipun prabu
smaratungga ingkang yasa Candhi Borobudhur, Mendut, pawon, plaosan, kalasan,
candhisar, miwah candhi sewu. Laladaning negari sisih kilen:dumugi Madagaskar,
ler: dumugi pulo formusa, malah indocina ugi kalebet laladan negaripun prabu
smaratungga, wetan dumugi Irian.
Bab agama
Buddha, boten namung ubeg ing jawi Tengah kemawon nanging sumebar waradin ing
saindhenging Nuswantara (Indonesia ).
Buktinipun ing Sumatra (Lampung ler) wonten
kraton tulang bawang ingkang run temurun, kadhatuwan sriwijaya ing
Palembang.Ing Kalimantan ugi wonten kraton kutai, inggih sang Mulawarmann
ingkang minangka rajanipun. ing jawi kilen krajan Tarumanegara,ingkang dipun
asta dening sang purnawarman, jawi wetan kaprabuan majapait kasta prabu
Brawijaya,sang udayana ing bali sarta sang candradewa ing Irian
Pramila boten
nama aneh sareng wonten piwulang Buddha thukul malih,para sanak kadang, mitra
karuh sami andalidir sami tumut alelumban ing madyaning pawiyatan Agama
Buddha,ingkang dipun beberaken dening ingkang kawogan ambabaraken Dharmaning
Sang Buddha
Pramila sumangga
sami dipun leluri. Nanging punika boten kanthi raos peksan, awit bilih sarana
peksan punika cengah kaliyan Dharmaning Sang Buddha ingkang adhedhasar METHA
KARUNA (welas asih)
DHANDHANGGULA
Pancen nyata jaman Majapahit,
Jaman nira prabu Brawijaya
Ingkang dadya panutane
Agama Buddha iku
Ingkang samya pinundhi-pundhi
Sagung pra nara praja
Myang kawulanipun
Kacheta jroning bebrayan
Patrapira sesaji miwah semedi
Yekti piwulang Buddha
Pancen nyata
jaman Majapahit jamanipun prabu Brawijaya Agama Buddha lan Hindu dados
agamaning negari. Pujangganing Agama Buddha: Mpu Prapanca, tetilaranipun
awewaton sejarh: Candhi kidal, panataran, jago, candhi sukuh
Nitik anggenipun
boten ambedak-mbedakaken kasta miwah jinising manungsa (jaler-estri), miwah
jejeging adil, kaprabuan Majapahit wonten raja 6 (nem) ingksng kalebet agung:
Tribuwana,Tunggadewi, Wisnuwardani sarta suhitarini (Kencanawungu, ing
langendiyan)
Mila para wanita
ingkang boten tidha-tidha malih, sami nyinau Dharmaning agama Buddha
salebet-lebetipun, kinarya mangsulaken kawibawaning para wanita dados duking
nguni miwah purwanipun
Wiwit nara praja miwah kawulanipun
kakung-putri, sugih utawi mplarat, sami ngaken Agama Buddha, tur sami
nindakaken kanthi mulunging panggalih
Mila mboten aneh
bilih ing buku sejarah sinebat Negara kerta gama. Kerta tegesipun boten gadhah
mengsah (cecengilan). Gama: para kawulanipun sami nindakaken agami kanthi
tulusing manah
Mekaten ingkang
jalari bebrayan punika ngantos sapriki angel sanget kapurih nilaraken sesaji
Mila menawi
nitik rumpakan sekar Dhandhanggula cetha sanget Dharmaning Sang Buddha
ngrembaka ing jiwangga/sanubarining bebrayan
Semanten rumpakan sejarah kabudan ingkang saged kula
aturaken sarta sakedhik kabumbonan buku-buku babad tanah jawi,mugi kenginga
kangge garan para siswanipun sang Buddha ingkang sami anresnani sarta angeluri
Piwulang agami Buddha tuwis kaki-nini ing nguni
Tidak ada komentar:
Posting Komentar